tisdag 2 september 2014

Läsförståelse och läsundervisning - Lärgruppsträff 2


Filipstad har med två grupper i utbildningssatsningen Läsförståelse och läsundervisning som RUC genomför under det här läsåret. I den ena gruppen ingår lärare från åk 4-6 och den andra lärare från åk 7-9. 

Det är upplagt så att man får ta del av sju seminariedagar på Karlstads universitet med olika föreläsare. Innan sommaren var vi iväg och lyssnade på Ann Boglind som föreläste om läsförståelse och ungdomslitteratur. Jag tror nog att alla fick med sig riktigt bra godbitar därifrån. 

Vi fick också med oss en uppgift att göra ute i våra grupper. Den handlade om att man skulle genomföra en närläsning, det vill säga att man läser en text mycket långsamt och mycket noga tillsammans med eleverna. Man stannar upp vid ord och skiljetecken och ställer frågor till texten. Exempel på frågor kan vara: Vad har vi fått reda på här? Varför har vi fått den här informationen just nu? 

Igår var det dags för en så kallad lärträff med gruppen av lärare från åk 7-9. Då skulle vi bland annat diskutera hur det hade gått med uppgiften. Vi arbetade med förståelsekartor där man skulle reflektera över vad man ansåg vara vinsterna med att jobba med närläsning.


Innan diskussionerna började fick var och en tid att reflektera över ämnet en stund. Efter det var det dags att dela med sig av sina tankar.


Här är några av de vinster som gruppen tog upp med närläsning:

  utvecklar ordförrådet
 ger gemensamma upplevelser
 bra sätt att jobba med texter för att nå förståelse
alla i klassen deltar
man får en bild av vad eleverna kan
bidrar till bra diskussioner
man kan lyfta fram nyanser i texterna
man tar del av varandras tankar
får fram hur mycket enskilda ord betyder i en text
 – byta ut ord och diskutera
diskuterar olika tolkningar 

/Katarina



1 kommentar:

  1. Mycket givande att få följa ert arbete och era reflektioner :-)

    SvaraRadera